EKSA.aviation | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
لاکهید مارتین آرکیو ۱۷۰ سنتینل (به انگلیسی: Lockheed Martin RQ-170 Sentinel) یک هواپیمای شناسایی است که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده و توسطنیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در عملیات بلندمدت آزادی (جنگ افغانستان) مورد استفاده قرار گرفتهاست. از مشخصات این هواپیما اطلاعات اندکی به بیرون درز پیدا کردهاست، اما کارشناسان نظامی معتقدند که دارای قابلیت هواپیما رادارگریز بوده و دارای ابزارهای شناسایی می باشد از پهباد های هم خانواده این نوع پهباد MQ170 بوده که قابلیت حمل مهمات را داراست این پهپاد بیشتر به عنوان ابزاری برای جاسوسی استفاده می شود. نخستین بار از این هواپیمای جاسوسی در افغانستان و طی «عملیات آزادی پایدار» استفاده شد، به همین خاطر به این هواپیما لقب جانور قندهار داده شدهاست. تکنولوژی بکار گرفته شده در این هواپیما با تکنولوژی به کار گرفته شده در هواپیماهای یو اس بی ۲ و جنگنده اف-۳۵ لایتنینگ ۲ همسان است.[۱] تاییدهایی مبنی بر استفاده از این هواپیما در آسمان ایران و پاکستان صورت گرفتهاست. در دسامبر ۲۰۱۱، نیروهای ایرانی در ادعایی اعلام کردند که با هککردن سامانهٔ کنترل این پهپاد و در اختیار گرفتن کنترل آن را در ایران به زمین نشاندهاند. نیروی هوایی آمریکا نیز از گمشدن یک دستگاه از این پهپاد به علت نقص در سیستم موقعیت یابی خبر داد. از این پهپاد برای عملیات جاسوسی در کره شمالی از پایگاهی در کره جنوبی نیز استفاده شدهاست.
سابقه عملیاتی [ویرایش]اسکادران ۳۰ شناسایی ارتش آمریکا، از این پهپاد استفاده مینماید. این اسکادران که پایگاهش در فرودگاه آزمایش برد تونوپا در نوادا است، از اول سپتامبر ۲۰۰۵ فعالیت خود را آعاز نمود. آرکیو ۱۷۰ در افعانستان نیز از اواخر سال ۲۰۰۷ به کار گرفته شد. این روش استفاده به همراه مخفیکاریهای صورت گرفته در ارتباط با این پهپاد باعث شده تا بیل سویتمن به آن لقب جانور قندهار را بدهد[۲] این پهپاد در افغانستان بکار گرفتهشد، با وجود آنکه طالبان نیز فاقد دستگاههای راداری است از این رو به نظر بیشتر برای جاسوسی از ایران و پاکستان مورد استفاده قرار گرفتهاست [۳][۴]. در دسامبر ۲۰۰۹ روزنامه جوونگ آنگ دیلی از کره جنوبی در خبری از پرواز آزمایش این پهپاد در کره جنوبی اطلاع داد. این پروازها از چند ماه پیش آغاز شده و با هدف جایگزینی هواپیماهای قدیمی شناسایی لاکهید یو۲، از سوی پایگاه هوایی اوسان صورت میگرفت.[۵]. بیل سویتمن در پاسخ به این گزارش از احتمال استفاده در افعانستان و کرهجنوبی برای زیرنظر گرفتن تحرکات موشکی پاکستان و کرهشمالی خبر داد.[۶] سرنگونی در ایران [ویرایش]نوشتار اصلی: سرنگونی هواپیمای جاسوسی آمریکا در ایران
این پهپاد، در سالنی که در آن دو فرد با لباسهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران حاضر بودند در تلویزیون ایران نمایش دادهشد. عبارت «مرگ بر آمریکا» و جملهای از روحالله خمینی که «آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند» در سالن نوشته شده بود.[۸][۹][۱۰] مشخصات [ویرایش]ویژگیهای عمومی [ویرایش]
ابعاد [ویرایش]
کاراریی [ویرایش]
قیمت [ویرایش]
ویژگی ها خاص [ویرایش] [ پنج شنبه 24 فروردين 1391
] [ 7:12 بعد از ظهر ] [ EsmailKordSahlAbadi ] ایکس ۴۷-آ پگاسوس (به انگلیسی: X-47A Pegasus) نام یک هواپیمای بدون سرنشین ساخت شرکت نورثروپ گرومن و سکیلد کامپوزیتس آمریکا است. این هواپیما برای نیروی دریایی آمریکا سفارش داده شدهاست، که با نورثروپ-گرومن ایکس ۴۷-بجایگزین خواهد شد.
موضوعات مرتبط: نسل سوم، ، [ چهار شنبه 9 فروردين 1391
] [ 11:12 بعد از ظهر ] [ EsmailKordSahlAbadi ]
هورتن Ho ۲۲۹ هواپیمای رادارگریزی است که آلمان در پایان جنگ جهانی دوم طراحی کرد ولی هرگز نتوانست از آن استفاده کند. مهندسان نازی تنها چند قدم تا ساخت هواپیمایی که میتوانست مسیر جنگ جهانی دوم را تغییر دهد، فاصله داشتهاند. مشخصات [ویرایش]بالهای سرتاسری این هواپیما بیشتر به هواپیمای B-۲ ایالات متحده یا هواپیماهای اپیزودهای جنگ ستارگان شباهت دارد. طراحی هواپیما به گونهای بودهاست که بتواند با سرعت ۹۵۶ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. ۲۹-۲ برای افزایش توانایی کنترل یا مقاومت از هیچ سطح عمودی استفاده نکردهاست و تمامی سطوح خارجی این هواپیما در اوج گرفتن آن نقش دارند. طراحی یکدست این هواپیما توانایی خاصی را در فرار از مقابل چشم رادارها به ۲۹-۲ بخشیدهاست. به بیانی دیگر اینگونه به نظر میرسد هواپیمای هورتن ۲۹-۲ اولین هواپیمای رادار گریز در جهان باشد. تاریخچه [ویرایش]هورتن ۲۹-۲ با ساختاری غریب، بسیار دیرتر از آن ابدع شده بود که بتواند در جنگ جهانی دوم به یاری نازیها بشتابد. هدف مهندسان از بازآفرینی این هواپیما بررسی و تایید رادار گریزی این هواپیما اعلام شدهاست. در صورتی که این هواپیما در زمانی دیگر در اختیار نازیها قرار میگرفت قطعا سرنوشت جنگ جهانی دوم تغییر پیدا میکرد زیرا این هواپیما علاوه بر توانایی محدود در پنهان شدن از دید رادارها از سرعت بسیار بالایی برخوردار بوده و حتی اگر رادارهای انگلیسی موفق به ردیابی آن میشدهاند، زمان بسیار کمی برای نشان دادن عکس العمل از خود داشتهاند. زمانی در حدود ۸ یا ۱۹ دقیقه که در این محدوده زمانی ایجاد پوشش دفاعی برای مقابله با این جنگندهها امری بسیار سخت به نظر میرسد. با این همه و با وجود کامل بودن طراحی هواپیمای ۲۹-۲ نازیها در سال ۱۹۴۵ با کمبود شدید سوخت و خلبان و مهمتر از آنها زمان مواجه بودند و همین امر فرصت یکه تازی بیشتر بر تاریخ جهان را از آنها گرفت. اولین آزمایش ۲۹-۲ قبل از کریسمس سال ۱۹۴۴ صورت گرفتهاست اما پس از آن زمان نازیها رو به اتمام گذاشت و فرصت استفاده از این ابداع برای حزب نازی به وجود نیامد. طراح این هواپیما، والتر هورتن فردی نظامی بود که طی جنگ بریتانیا در سال ۱۹۴۰ صدها تن از همکاران خود را از دست داده بود. این حادثه تا زمان مرگ با هورتن بوده و وی در واقع به منظور انتقام گرفتن از انگلیسیها اقدام به طراحی و ساخت هواپیمایی کرد که در برابر سیستم رادار انگلیسیها نامرئی باشد.
موضوعات مرتبط: نسل سوم، ، [ چهار شنبه 9 فروردين 1391
] [ 11:11 بعد از ظهر ] [ EsmailKordSahlAbadi ] |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||
[ قالب وبلاگ : ایران اسکین ] [ Weblog Themes By : iran skin] |